Forum Rowerowy Lublin

Pełna wersja: Uszczelnienie piast i wolnobiegu - opis wykonania.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam. Jako, że jeżdżę generalnie przez cały rok, w różnych warunkach, to przy konserwacji piast i usuwaniu luzów -(nie jest to dla mnie łatwe zadanie, żeby ich nie było, a i lekko wszystko działało, no ale się udało)- wpadł mi do głowy pomysł na uszczelnienie piast przed szkodliwymi warunkami. Przedstawiam pomysł i wykonanie:
Potrzebne będą:
-plastikowa nakrętka od napoju dodoni (może być inna, jeżeli jest inna średnica piasty)
-zużyta dętka
-sztywna, plastikowa folia, najlepiej zdjęcie rentgenowskie (ja wykorzystałem pojemniczek po kiwi)
-wiertarka z wiertłem odpowiadającym średnicy nakrętki kontrującej
-uszczelki pod krzywki hydrauliczne (1,5mm średnicy wewnętrznej)
-silikon
-smar
Opcjonalnie 2 uszczelki pasujące średnicą do gwintu wolnobiegu

Uszczelnienie przedniej osi sprowadza się do założenia uszczelek na oś i umieszczenia warstwy smaru między uszczelkę a piastę. Jeżeli uszczelka dobrze pasuje to nie obraca się względem koła i pozostaje w miejscu. Można przykleić ją silikonem, gdyby nie była dopasowana.
Smar ma za zadanie stanowić film wypełniający ewentualne i dodatkowo uszczelniać.
Wygląda to tak (to po środku to baterie od diod na szprychach):
[Obrazek: dsc03958m.jpg]

Sprawa z tylnym kołem jest już nieco bardziej skomplikowana. Od strony bez wolnobiegu umieszczamy nakrętkę po napoju z wywierconym otworem odpowiadającym średnicy nakrętki kontrującej. nakrętkę przyklejamy silikonem uważając, żeby nie skleić razem osi z piastą. Jeżeli średnica nakrętki jest za duża to wycinamy z dętki opaskę i owijamy wokół piasty, aby dopasować nakrętkę. Na wierzch dajemy uszczelkę(i) i przyklejamy do nakrętki.
[Obrazek: dsc03957t.jpg]

Wolnobieg uszczelniamy wyciętym krążkiem ze sztywnej foli (potrzebny cyrkiel i nożyczki). Krążek przyklejamy silikonem do pierścienia na którym umiejscowione są tryby. Na wierzch dajemy uszczelkę, a między nią a foliowy krążek trochę smaru.
Można również uszczelnić wolnobieg od strony gwintu (nie mam zdjęcia, bo już zamontowałem i nie było jak zrobić). Polega to na przyklejeniu dwóch uszczelek. Jednej do trybu, a drugiej do gwintu i między nie trochę smaru, tak, aby nie kręciły się razem. Jedna kręci się razem z kołem, a druga z trybami.
[Obrazek: dsc03956t.jpg]

W ten sam sposób można również uszczelnić suport i pedały.
Każdy rower jest inny i ma różne średnice. Więc nie w każdym da się wykonać uszczelnienie w ten sposób.
Mam nadzieję, że mój poradnik się przyda.