Forum Rowerowy Lublin

Pełna wersja: Budowa SS/FIXED na ramie MTB
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Witam,
jako iż ostatnimi czasy napaliłem się strasznie na singla, chciałbym coś takiego złożyć na ramie MTB. Mam parę pytań.
1. Czy widelec szosowy przystosowany do kół 28' ze sterówką 1 i 1/8 będzie kompatybilny z ramą MTB, czy geo ramy się jakoś diametralnie ( na minus ) nie zmieni ?
2. Koła - rozstaw widełek, jakie kółka zakupić, no i czy w ogóle znajdę koła 28 takie, żeby pasowały do ramy MTB.

maYkel

Ale co ty zamierzasz zrobić? Wsadzić koła 28" do ramy mtb 26"? Jeśli tak, to nie potrzebujesz do tego wymieniać widelca, koła się spokojnie zmieszczą. Problem będzie tylko z hamulcem, najprościej to zrobić z hamulcem tarczowym.
Jeśli chodzi o rozstaw to trzeba brać pod uwagę tylko rozstaw tylnego trójkąta (i tym samym szerokość tylnej ośki). W mtb masz 135 mm a w szosie 130. Natomiast piasty typowo fixed/ss mają zazwyczaj rozstaw torowy - 120 mm.
Widelec potrzebuję zmienić, bo mam uginaka, a nie sztyniaka Wink
Jednocześnie wymieniając widełki, chyba będę miał rozwiązany problem z hamowaniem, bo z tego co widziałem buszując po internetach, jest możliwość kupienia takowego z mocowaniem hamulca jaki stosuje się w rowerach szosowych.
Co do tylnego koła, trzeba by było zbudować coś na byle jakiej piaście MTB z obręczą 28' i bawić się w pojedynczą zębatkę i podkładki od kasety ?

maYkel

Campino napisał(a):Widelec potrzebuję zmienić, bo mam uginaka, a nie sztyniaka Wink
Co do geometrii zatem - jeśli zmieniasz widelec to prawdopodobnie szosowy będzie krótszy niż amortyzowany wideł. W związku z tym staną się dwie rzeczy - będziesz mieć ostrzejszy kąt główki sterowej (i podsiodłowej) oraz obniży ci się suport. Rower pewnie będzie nieco mniej stabilny i nerwowy przy skręcaniu kierownicą, zwłaszcza przy większych prędkościach, ale tragedii nie powinno być. Gorzej by było moim zdaniem w drugą stronę (wsadzić widelec za długi). Obniżony suport przy rowerze na asfalty i z wolnobiegiem nie daje specjalnie negatywnych skutków.

Campino napisał(a):Co do tylnego koła, trzeba by było zbudować coś na byle jakiej piaście MTB z obręczą 28' i bawić się w pojedynczą zębatkę i podkładki od kasety ?
Tak, to jest najprostsze rozwiązanie i do tego najbardziej elastyczne bo możesz sobie dobrać dowolny rozmiar zębatki i linię łańcucha. Wszystko to trochę trudniej uzyskać w nakręcanych wolnobiegach.
Jeszcze jedna sprawa. Piasty przednie zawsze mają rozstaw 100 mm ? Niezależnie od tego czy to stare piasty z lat 80 czy nowości z 2013 roku ?

maYkel

W pomijalnym zakresie tak - zawsze 100 mm. Stare francuzy miały 96 mm, ale to się trzeba postarać żeby na to trafić (np Maillard). Składaków nie biorę pod uwagę.
Nie jestem pewny jak to jest z miejscem na duże koła, ale co do piast to albo dasz zwykłą i założysz ileś podkładek na bębenek, albo są piasty pod single np. Dartmoora, NSa czy Formuli.

Jak chcesz koniecznie ostre, to są patenty z mocowaniem koronki do kołnierza przeznaczonego do tarczy, ale wówczas musisz powalczyć z linią łańcucha.

W dalszym ciągu będziesz miał jednak problem z napięciem łańcucha (o ile nie masz poziomych haków, tudzież suportu na mimośrodzie). Można dołożyć napinacz, ale nie wiem jak to będzie funkcjonowało z ostrym.
Ostre bym chciał, ale rozum mówi singiel. Troszkę się boję na takim wynalazku jeździć, więc chyba skończy się na SS.
Haki mam ukośne, więc napinacz będzie potrzebny.
Kuba napisał(a):Nie jestem pewny jak to jest z miejscem na duże koła
Nie powinno być problemu. Kiedyś z czystej ciekawości włożyłem do swojego górala koła 28' z oponami 700X38. Zostało około 10 mm luzu w ramie i trochę więcej w przednim widelcu. Niestety hamulce w takim przypadku to tylko tarczówki.
Myślę że luz zależy od ramy/widelca. Ramy z krótkim ogonem i mieszczące małe opony mogą wypaść różnie. Chociaż prawdopodobnie się zmieści.