Ale niemal wszystkie fulle bujają na asfalcie. Jedne mniej inne więcej ale trzeba to zaakceptować i koniec. Od tego się nie umiera. Jak bardzo Ci przeszkadza to musisz płacić. No niestety. Ja bym stawiał na Foxa RP23. Mam Swingera i... wolał bym Foxa (z tym że ja mam sprężynowego Swingera 6 way i bym wolał DHXa 5.0).
Taką pierwszą oznaką że z damperem jest coś nie tak to spadek ciśnienia w komorze (komorach), drugą jest brak tłumienia powrotu (damper odbija jak szalony).
Oprócz długości montażowej o której pisał Andrzej ważny jest skok dampera, który się potem przekłada na skok zawieszenia. Po co potem ma mieć rower mniej skoku lub więcej (elementy wahacza, czy opona może o coś zahaczać). Strzelam że Youkon ma damper o długości 190 i skoku 50 mm.
http://www.allegro.pl/item1122642444_dt ... _cena.html
nie mam opinii o damperach DT... Ma regulowane tłumienie i platformę... niestety pokrętłem a nie wajchą. Do tego może przydać mu się serwis na dzieńdobry.
http://www.allegro.pl/item1114259529_su ... _nowe.html
Tu jest nowsza generacja swingerów . Niezła cena i zmiana objętości komory SPV (czyli zmiana tłumienia wahań od pedałowania) za pomocą wajchy. Może być za duży.
A na Twoim miejscu (o ile nie boisz się eksperymentów) kupił bym to:
http://www.allegro.pl/item1100777820_hi ... obike.html
Niska cena jak na nówkę, skoro nówka to jest wybór rozmiarów (mógłby być większy ale może akurat pasuje), ma podstawowe funkcje, czyli tłumienie powrotu (a to jest obowiązkowa sprawa) i zwykłą hydrauliczną blokadę. Czyli albo jest miękko i buja albo jest całkiem sztywny. Jeśli przeszkadza Ci tylko bujanie na asfalcie to myślę że to idealny wybór. Nie wiem jak pracuje, ale Suntour się poprawił jeśli chodzi o produkty swoje odkąd zaczął intensywniej współpracować z Marzocchi. Dodatkowo fajny pomysł mieli z tym dowolnym ustawieniem zaworu.
Jak chcesz wydać więcej na teoretycznie lepszą markę to masz podobny rodzaj dampera od DT
http://www.allegro.pl/item1124954125_da ... arena.html
Gdyby się okazało że potrzebujesz dampera 216x63mm to bez wahania brał bym to:
http://www.allegro.pl/item1112309986_fo ... _x_63.html
Ważna sprawą jest serwis. O ile Marzocchi czy Manitou (jeśli nie mają azotu) zrobią Ci np w inżynierii to np Foxa musisz wysłać do Warszawy do Cult bikes lub do nieoficjalnego serwisu (taniej) do Krakowa... Ewentualnie mój kumpel serwisuje bardzo dobrze dampery Foxa i Manitou taniej niż to robią zwyczajne serwisy ale niestety w Wawie (więc musiał byś mu wysłać). Zajmuje się również ich indywidualnym tuningiem wg życzenia klienta. Nie wiem jak jest z serwisowaniem Suntourów w Polsce... Nie wiem też czy kumpel je robi, ale jeśli byłbyś zainteresowany Suntourem to bym go zapytał. To samo jeśli chodzi o dampery DT.
Kolejna rzecz to tuleje... Jakieś tam masz w swoim damperze. Pytanie w jakim są stanie i czy będa pasowały do nowego. Tuleje zazwyczaj możesz kupić u producenta (inne ma np Fox inne Manitou). Koszt to jakieś 60-100 zł. Z pomocą może przyjść mój kumpel który robi tuleje.