Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spotkanie z połączonymi komisjami Rady Miasta - informacje
#1
Dziś w Ratuszu odbyło się spotkanie rowerzystów z połączonymi komisjami Rady Miasta:
- Komisją Sportu, Turystyki i Wypoczynku
- Komisją Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska

Było to następstwo pierwszego poznawczego spotkania z radnymi, które odbyło się 17 maja.

Obecni byli również zastępcy prezydenta:
- Stanisław Kalinowski
- Włodzimierz Wysocki
- Grzegorz Siemiński

a także dyrektor Wydziału Dróg i Mostów Eugeniusz Janicki.

Tematami spotkania były:
- poprawka budżetowa na stojaki rowerowe (100 sztuk)
- nisko kosztowe ułatwienia dla rowerzystów
- polityka rowerowa miasta

Jako pierwszy wystąpił dyr. Janicki, który streścił obecną sytuację rowerowo-inwestycyjną w mieście i przedstawił znaną, mającą wiele lat, mapę-koncepcję sieci tras rowerowych. Koncepcja ta w zasadzie polegała na wyznaczeniu tras rowerowych wzdłuż większości głównych ulic w mieście więc wszyscy obecni na sali łącznie z dyr. Janickim w zasadzie byli świadomi, że nie przedstawia ona większej wartości wobec działań w przyszłości.

Dyr. Janicki odniósł się również do naszego pisma z marca w sprawie nisko kosztowych ułatwień dla rowerzystów. Odpowiedź na nie mamy wkrótce dostać, natomiast dwie rzeczy już wiemy:
- z uwagi na koszty zmian w programowaniu sygnalizacji świetlnej nie należy spodziewać się że sygnalizacja wzbudzana szybko zniknie z przejazdów rowerowych. Natomiast nie będą już nigdzie montowane przyciski na nowych przejazdach rowerowych - czy obejmie to również zaprojektowane a jeszcze nie zrealizowane projekty, nie wiemy.
- wjazdy/zjazdy na drogi rowerowe oraz obniżanie krawężników będą wykonywane w miarę dostępnych środków.

Po kilku pytaniach bieżących ze strony radnych głos zabrał Prezydent Wysocki. Wyraził on zdecydowane poparcia dla idei rozwiązania problemu jakości infrastruktury rowerowej w Lublinie i większego niż dotychczas czerpania wzorców z dużo lepiej rozwiniętych rowerowo krajów/miast Europy, wymieniając przy tym Belgię i Barcelonę. Również bardzo pozytywnie odniósł się do tego, by miasto zaczęło więcej niż obecnie robić w celu zachęcenia mieszkańców do korzystania z rowerów.

Później przyszła kolej na nas.
W prezentacji przedstawione zostały i omówione trzy zasadnicze tematy:
1) potrzeba budowy dużej ilości stojaków rowerowych
2) nisko kosztowe ułatwienia wraz z pasami rowerowymi
3) założenia polityki rowerowej

W 1 punkcie omówione zostały zalety stojaków typu U, wraz z podaniem szacunkowych kosztów ich zakupu i montażu, oraz problemy ze stojakami typu "wyrwikółka". Przedstawiliśmy ilostan stojaków przewidywany na koniec 2011 dla Lublina i trzech miast: Wrocławia (ok. 1200 sztuk), Radomia (ok. 530 sztuk) i Torunia (ponad 400 sztuk). Zaproponowaliśmy również rozpoczęcie w Lublinie akcji "Rowerem do szkoły" wzorowanej na Radomiu - spotkało się to z dużym zainteresowaniem i być może na przyszły budżet znajdą się na to pierwsze środki.

W 2 punkcie z racji że dyr. Janicki mówił o tym na wstępie, bardziej skupiliśmy się na pasach rowerowych, podając lokalizacje które jakiś czas temu wrzucałem na forum. Dyr. Janicki będzie czekał na informacje od nas w tej sprawie.

Punkt 3 - najważniejszy, czyli polityka rowerowa. Poniżej słowo w słowo to co zostało przedstawione w prezentacji:


Elementy dobrej polityki rowerowej:

  1. Dokument „Polityka rowerowa miasta”
  2. Wieloletni plan rozwoju infrastruktury rowerowej
  3. Koncepcja sieci tras rowerowych
  4. Stały coroczny budżet na infrastrukturę rowerową
  5. Stanowisko oficera rowerowego/sekcja rowerowa


Dokument „Polityka rowerowa miasta”

  1. Zdefiniowany cel strategiczny, np. 10% udziału ruchu rowerowego w ogólnej liczbie podróży do 2020 roku.
  2. Wybranie hasła do realizacji celu, np. „Lublin przyjazny rowerzystom”.
  3. Cele bieżące, np. łączenie istniejącej sieci w całość, budowa parkingów, integracja z innymi środkami transportu, zwiększanie poparcia społecznego i in.
  4. Instrumenty wdrażania polityki rowerowej: formalno-prawne (Studium, mpzp), planistyczne i finansowe (WPI, środki w budżecie), organizacyjne (Zespół Opiniujący, oficer rowerowy)


Wieloletni plan rozwoju infrastruktury rowerowej

  1. Ocena stanu infrastruktury rowerowej w momencie przyjęcia WPRIR.
  2. Wybór priorytetów i kolejności realizacji w danym roku poszczególnych odcinków (na podstawie koncepcji sieci tras rowerowych).
  3. Oszacowanie kosztów budowy odcinków uwzględnionych w WPRIR.
  4. Ustalenie sposobu finansowania inwestycji w czasie trwania WPRIR.
  5. Założenia do promocji komunikacji rowerowej.


Koncepcja sieci tras rowerowych

  1. Hierarchizacja tras rowerowych: główne, zbiorcze, lokalne.
  2. Wybór rodzaju infrastruktury: wydzielone drogi rowerowe, pasy, strefy uspokojonego ruchu.
  3. Optymalne prowadzenie tras w zależności od warunków terenowych i głównych źródeł/celów podróży.
  4. Powiązanie z istniejącymi szlakami rowerowymi i trasami sąsiednich gmin.



Stały coroczny budżet na infrastrukturę rowerową

  1. Minimalna roczna kwota przeznaczana wyłącznie na rozwój infrastruktury rowerowej: projekty, nowe trasy, parkingi, ulepszanie istniejącej infrastruktury itp.
  2. Niezależnie od tego rozwój infrastruktury odbywa się również w ramach remontów, budowy i rozbudowy istniejącej sieci drogowej.
  3. Budżet może być zarówno konkretną kwotą roczną (np. 3 mln zł w pierwszym roku) i waloryzowany w każdym następnym (np. +10% wzrostu), lub też procentem rocznych wydatków na sieć drogową (np. 5%).
  4. Rozdziałem środków budżetu rowerowego powinien zarządzać oficer rowerowy/sekcja rowerowa, zgodnie z założeniami WPRIR


Stanowisko oficera rowerowego/sekcja rowerowa

  1. Oficer odpowiada bezpośrednio przed Prezydentem za prowadzenie polityki rowerowej miasta i wdrażanie WPRIR, oraz przygotowuje coroczne raporty swojej pracy.
  2. Opiniuje projekty inwestycji rowerowych oraz inwestycji drogowych z aspektami rowerowymi na etapie przygotowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówień, oraz na etapie zatwierdzania projektu do realizacji.
  3. współpracuje z organizacjami pozarządowymi.
  4. prowadzi kampanie informacyjne i społeczne promujące politykę rowerową miasta.


Dlaczego polityka rowerowa jest ważna?

Środki finansowe wydawanie są racjonalnie i przynoszą największe spodziewane efekty, np.:
  1. wzrost ruchu rowerowego na danej relacji
  2. zmniejszenie czasu przejazdu z punku A do B
  3. poprawę bezpieczeństwa rowerzystów


Sama w sobie długość sieci rowerowej nie jest wyznacznikiem jakości poruszania się rowerem po mieście.


Po prezentacji głos zabierał głównie Prezydent Kalinowski, który podobnie jak Prezydent Wysocki, wyraził zdecydowane poparcie dla wdrożenia w życie polityki rowerowej i opracowania wieloletniego planu rozwoju infrastruktury rowerowej. Równocześnie zaznaczył że niezbędne jest wprowadzenie strefy płatnego parkowania w Śródmieściu i ograniczenie ruchu samochodów indywidualnych, w celu zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej i zapewnienia odpowiednich warunków dla ruchu rowerowego w relacji do centrum.
W ciągu miesiąca jesteśmy zobowiązani dostarczyć odpowiednie materiały związane z wdrażaniem w życie polityki rowerowej, tak żeby jak najszybciej poszły one w ruch po Urzędzie Miasta i komisjach Rady Miasta.
Do końca czerwca wskażemy lokalizacje, gdzie mogą być zamontowane nowe stojaki.

Głos zabrało również kilku radnych, przede wszystkim pan Marek Jakubowski, przewodniczący Komisji Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska, który wyraził zdecydowane poparcie dla promocji ruchu rowerowego, a sam niedawno złożył w tej sprawie interpelację do Prezydenta. Warto również wspomnieć że na spotkanie przyjechał rowerem.

Przedstawiciel ZTM Lublin również zainteresował się przedstawionymi tematami, zwłaszcza w kontekście Ilumina Park Lublin na Węglinie - w nawiązaniu do rozmów na SSC zasugerowałem, że warto rozmawiać z inwestorem i wybudować tam pierwszy w Lublinie profesjonalny system Park&Ride i Bike&Ride wraz z pętlą autobusowo-trolejbusową.

Podsumowując - 30 czerwca na sesji Rady Miasta ma być głosowana poprawka m.in. w sprawie środków na stojaki rowerowe (100 szt.) i wydaje się że możemy liczyć na pewne poparcie radnych w tej sprawie. Po załatwieniu tej sprawy zacznie się najważniejsze - przygotowania do polityki rowerowej miasta.

I moja gorąca prośba - na 30 czerwca pasuje nam licznie pojawić się na sesji Rady, nie tyle żeby wywierać presję, ale dla pokazania że rowerzyści są i że im zależy - to też tak na przyszłość. Gdy będę w tej sprawie coś więcej wiedział (jakieś konkretne godziny) - dam znać.
Pozdrawiam
Aleksander Wiącek
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości