15-06-2011, 23:38
Dziś w Ratuszu odbyło się spotkanie rowerzystów z połączonymi komisjami Rady Miasta:
- Komisją Sportu, Turystyki i Wypoczynku
- Komisją Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska
Było to następstwo pierwszego poznawczego spotkania z radnymi, które odbyło się 17 maja.
Obecni byli również zastępcy prezydenta:
- Stanisław Kalinowski
- Włodzimierz Wysocki
- Grzegorz Siemiński
a także dyrektor Wydziału Dróg i Mostów Eugeniusz Janicki.
Tematami spotkania były:
- poprawka budżetowa na stojaki rowerowe (100 sztuk)
- nisko kosztowe ułatwienia dla rowerzystów
- polityka rowerowa miasta
Jako pierwszy wystąpił dyr. Janicki, który streścił obecną sytuację rowerowo-inwestycyjną w mieście i przedstawił znaną, mającą wiele lat, mapę-koncepcję sieci tras rowerowych. Koncepcja ta w zasadzie polegała na wyznaczeniu tras rowerowych wzdłuż większości głównych ulic w mieście więc wszyscy obecni na sali łącznie z dyr. Janickim w zasadzie byli świadomi, że nie przedstawia ona większej wartości wobec działań w przyszłości.
Dyr. Janicki odniósł się również do naszego pisma z marca w sprawie nisko kosztowych ułatwień dla rowerzystów. Odpowiedź na nie mamy wkrótce dostać, natomiast dwie rzeczy już wiemy:
- z uwagi na koszty zmian w programowaniu sygnalizacji świetlnej nie należy spodziewać się że sygnalizacja wzbudzana szybko zniknie z przejazdów rowerowych. Natomiast nie będą już nigdzie montowane przyciski na nowych przejazdach rowerowych - czy obejmie to również zaprojektowane a jeszcze nie zrealizowane projekty, nie wiemy.
- wjazdy/zjazdy na drogi rowerowe oraz obniżanie krawężników będą wykonywane w miarę dostępnych środków.
Po kilku pytaniach bieżących ze strony radnych głos zabrał Prezydent Wysocki. Wyraził on zdecydowane poparcia dla idei rozwiązania problemu jakości infrastruktury rowerowej w Lublinie i większego niż dotychczas czerpania wzorców z dużo lepiej rozwiniętych rowerowo krajów/miast Europy, wymieniając przy tym Belgię i Barcelonę. Również bardzo pozytywnie odniósł się do tego, by miasto zaczęło więcej niż obecnie robić w celu zachęcenia mieszkańców do korzystania z rowerów.
Później przyszła kolej na nas.
W prezentacji przedstawione zostały i omówione trzy zasadnicze tematy:
1) potrzeba budowy dużej ilości stojaków rowerowych
2) nisko kosztowe ułatwienia wraz z pasami rowerowymi
3) założenia polityki rowerowej
W 1 punkcie omówione zostały zalety stojaków typu U, wraz z podaniem szacunkowych kosztów ich zakupu i montażu, oraz problemy ze stojakami typu "wyrwikółka". Przedstawiliśmy ilostan stojaków przewidywany na koniec 2011 dla Lublina i trzech miast: Wrocławia (ok. 1200 sztuk), Radomia (ok. 530 sztuk) i Torunia (ponad 400 sztuk). Zaproponowaliśmy również rozpoczęcie w Lublinie akcji "Rowerem do szkoły" wzorowanej na Radomiu - spotkało się to z dużym zainteresowaniem i być może na przyszły budżet znajdą się na to pierwsze środki.
W 2 punkcie z racji że dyr. Janicki mówił o tym na wstępie, bardziej skupiliśmy się na pasach rowerowych, podając lokalizacje które jakiś czas temu wrzucałem na forum. Dyr. Janicki będzie czekał na informacje od nas w tej sprawie.
Punkt 3 - najważniejszy, czyli polityka rowerowa. Poniżej słowo w słowo to co zostało przedstawione w prezentacji:
Elementy dobrej polityki rowerowej:
Dokument „Polityka rowerowa miasta”
Wieloletni plan rozwoju infrastruktury rowerowej
Koncepcja sieci tras rowerowych
Stały coroczny budżet na infrastrukturę rowerową
Stanowisko oficera rowerowego/sekcja rowerowa
Dlaczego polityka rowerowa jest ważna?
Środki finansowe wydawanie są racjonalnie i przynoszą największe spodziewane efekty, np.:
Sama w sobie długość sieci rowerowej nie jest wyznacznikiem jakości poruszania się rowerem po mieście.
Po prezentacji głos zabierał głównie Prezydent Kalinowski, który podobnie jak Prezydent Wysocki, wyraził zdecydowane poparcie dla wdrożenia w życie polityki rowerowej i opracowania wieloletniego planu rozwoju infrastruktury rowerowej. Równocześnie zaznaczył że niezbędne jest wprowadzenie strefy płatnego parkowania w Śródmieściu i ograniczenie ruchu samochodów indywidualnych, w celu zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej i zapewnienia odpowiednich warunków dla ruchu rowerowego w relacji do centrum.
W ciągu miesiąca jesteśmy zobowiązani dostarczyć odpowiednie materiały związane z wdrażaniem w życie polityki rowerowej, tak żeby jak najszybciej poszły one w ruch po Urzędzie Miasta i komisjach Rady Miasta.
Do końca czerwca wskażemy lokalizacje, gdzie mogą być zamontowane nowe stojaki.
Głos zabrało również kilku radnych, przede wszystkim pan Marek Jakubowski, przewodniczący Komisji Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska, który wyraził zdecydowane poparcie dla promocji ruchu rowerowego, a sam niedawno złożył w tej sprawie interpelację do Prezydenta. Warto również wspomnieć że na spotkanie przyjechał rowerem.
Przedstawiciel ZTM Lublin również zainteresował się przedstawionymi tematami, zwłaszcza w kontekście Ilumina Park Lublin na Węglinie - w nawiązaniu do rozmów na SSC zasugerowałem, że warto rozmawiać z inwestorem i wybudować tam pierwszy w Lublinie profesjonalny system Park&Ride i Bike&Ride wraz z pętlą autobusowo-trolejbusową.
Podsumowując - 30 czerwca na sesji Rady Miasta ma być głosowana poprawka m.in. w sprawie środków na stojaki rowerowe (100 szt.) i wydaje się że możemy liczyć na pewne poparcie radnych w tej sprawie. Po załatwieniu tej sprawy zacznie się najważniejsze - przygotowania do polityki rowerowej miasta.
I moja gorąca prośba - na 30 czerwca pasuje nam licznie pojawić się na sesji Rady, nie tyle żeby wywierać presję, ale dla pokazania że rowerzyści są i że im zależy - to też tak na przyszłość. Gdy będę w tej sprawie coś więcej wiedział (jakieś konkretne godziny) - dam znać.
- Komisją Sportu, Turystyki i Wypoczynku
- Komisją Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska
Było to następstwo pierwszego poznawczego spotkania z radnymi, które odbyło się 17 maja.
Obecni byli również zastępcy prezydenta:
- Stanisław Kalinowski
- Włodzimierz Wysocki
- Grzegorz Siemiński
a także dyrektor Wydziału Dróg i Mostów Eugeniusz Janicki.
Tematami spotkania były:
- poprawka budżetowa na stojaki rowerowe (100 sztuk)
- nisko kosztowe ułatwienia dla rowerzystów
- polityka rowerowa miasta
Jako pierwszy wystąpił dyr. Janicki, który streścił obecną sytuację rowerowo-inwestycyjną w mieście i przedstawił znaną, mającą wiele lat, mapę-koncepcję sieci tras rowerowych. Koncepcja ta w zasadzie polegała na wyznaczeniu tras rowerowych wzdłuż większości głównych ulic w mieście więc wszyscy obecni na sali łącznie z dyr. Janickim w zasadzie byli świadomi, że nie przedstawia ona większej wartości wobec działań w przyszłości.
Dyr. Janicki odniósł się również do naszego pisma z marca w sprawie nisko kosztowych ułatwień dla rowerzystów. Odpowiedź na nie mamy wkrótce dostać, natomiast dwie rzeczy już wiemy:
- z uwagi na koszty zmian w programowaniu sygnalizacji świetlnej nie należy spodziewać się że sygnalizacja wzbudzana szybko zniknie z przejazdów rowerowych. Natomiast nie będą już nigdzie montowane przyciski na nowych przejazdach rowerowych - czy obejmie to również zaprojektowane a jeszcze nie zrealizowane projekty, nie wiemy.
- wjazdy/zjazdy na drogi rowerowe oraz obniżanie krawężników będą wykonywane w miarę dostępnych środków.
Po kilku pytaniach bieżących ze strony radnych głos zabrał Prezydent Wysocki. Wyraził on zdecydowane poparcia dla idei rozwiązania problemu jakości infrastruktury rowerowej w Lublinie i większego niż dotychczas czerpania wzorców z dużo lepiej rozwiniętych rowerowo krajów/miast Europy, wymieniając przy tym Belgię i Barcelonę. Również bardzo pozytywnie odniósł się do tego, by miasto zaczęło więcej niż obecnie robić w celu zachęcenia mieszkańców do korzystania z rowerów.
Później przyszła kolej na nas.
W prezentacji przedstawione zostały i omówione trzy zasadnicze tematy:
1) potrzeba budowy dużej ilości stojaków rowerowych
2) nisko kosztowe ułatwienia wraz z pasami rowerowymi
3) założenia polityki rowerowej
W 1 punkcie omówione zostały zalety stojaków typu U, wraz z podaniem szacunkowych kosztów ich zakupu i montażu, oraz problemy ze stojakami typu "wyrwikółka". Przedstawiliśmy ilostan stojaków przewidywany na koniec 2011 dla Lublina i trzech miast: Wrocławia (ok. 1200 sztuk), Radomia (ok. 530 sztuk) i Torunia (ponad 400 sztuk). Zaproponowaliśmy również rozpoczęcie w Lublinie akcji "Rowerem do szkoły" wzorowanej na Radomiu - spotkało się to z dużym zainteresowaniem i być może na przyszły budżet znajdą się na to pierwsze środki.
W 2 punkcie z racji że dyr. Janicki mówił o tym na wstępie, bardziej skupiliśmy się na pasach rowerowych, podając lokalizacje które jakiś czas temu wrzucałem na forum. Dyr. Janicki będzie czekał na informacje od nas w tej sprawie.
Punkt 3 - najważniejszy, czyli polityka rowerowa. Poniżej słowo w słowo to co zostało przedstawione w prezentacji:
Elementy dobrej polityki rowerowej:
- Dokument „Polityka rowerowa miasta”
- Wieloletni plan rozwoju infrastruktury rowerowej
- Koncepcja sieci tras rowerowych
- Stały coroczny budżet na infrastrukturę rowerową
- Stanowisko oficera rowerowego/sekcja rowerowa
Dokument „Polityka rowerowa miasta”
- Zdefiniowany cel strategiczny, np. 10% udziału ruchu rowerowego w ogólnej liczbie podróży do 2020 roku.
- Wybranie hasła do realizacji celu, np. „Lublin przyjazny rowerzystom”.
- Cele bieżące, np. łączenie istniejącej sieci w całość, budowa parkingów, integracja z innymi środkami transportu, zwiększanie poparcia społecznego i in.
- Instrumenty wdrażania polityki rowerowej: formalno-prawne (Studium, mpzp), planistyczne i finansowe (WPI, środki w budżecie), organizacyjne (Zespół Opiniujący, oficer rowerowy)
Wieloletni plan rozwoju infrastruktury rowerowej
- Ocena stanu infrastruktury rowerowej w momencie przyjęcia WPRIR.
- Wybór priorytetów i kolejności realizacji w danym roku poszczególnych odcinków (na podstawie koncepcji sieci tras rowerowych).
- Oszacowanie kosztów budowy odcinków uwzględnionych w WPRIR.
- Ustalenie sposobu finansowania inwestycji w czasie trwania WPRIR.
- Założenia do promocji komunikacji rowerowej.
Koncepcja sieci tras rowerowych
- Hierarchizacja tras rowerowych: główne, zbiorcze, lokalne.
- Wybór rodzaju infrastruktury: wydzielone drogi rowerowe, pasy, strefy uspokojonego ruchu.
- Optymalne prowadzenie tras w zależności od warunków terenowych i głównych źródeł/celów podróży.
- Powiązanie z istniejącymi szlakami rowerowymi i trasami sąsiednich gmin.
Stały coroczny budżet na infrastrukturę rowerową
- Minimalna roczna kwota przeznaczana wyłącznie na rozwój infrastruktury rowerowej: projekty, nowe trasy, parkingi, ulepszanie istniejącej infrastruktury itp.
- Niezależnie od tego rozwój infrastruktury odbywa się również w ramach remontów, budowy i rozbudowy istniejącej sieci drogowej.
- Budżet może być zarówno konkretną kwotą roczną (np. 3 mln zł w pierwszym roku) i waloryzowany w każdym następnym (np. +10% wzrostu), lub też procentem rocznych wydatków na sieć drogową (np. 5%).
- Rozdziałem środków budżetu rowerowego powinien zarządzać oficer rowerowy/sekcja rowerowa, zgodnie z założeniami WPRIR
Stanowisko oficera rowerowego/sekcja rowerowa
- Oficer odpowiada bezpośrednio przed Prezydentem za prowadzenie polityki rowerowej miasta i wdrażanie WPRIR, oraz przygotowuje coroczne raporty swojej pracy.
- Opiniuje projekty inwestycji rowerowych oraz inwestycji drogowych z aspektami rowerowymi na etapie przygotowania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówień, oraz na etapie zatwierdzania projektu do realizacji.
- współpracuje z organizacjami pozarządowymi.
- prowadzi kampanie informacyjne i społeczne promujące politykę rowerową miasta.
Dlaczego polityka rowerowa jest ważna?
Środki finansowe wydawanie są racjonalnie i przynoszą największe spodziewane efekty, np.:
- wzrost ruchu rowerowego na danej relacji
- zmniejszenie czasu przejazdu z punku A do B
- poprawę bezpieczeństwa rowerzystów
Sama w sobie długość sieci rowerowej nie jest wyznacznikiem jakości poruszania się rowerem po mieście.
Po prezentacji głos zabierał głównie Prezydent Kalinowski, który podobnie jak Prezydent Wysocki, wyraził zdecydowane poparcie dla wdrożenia w życie polityki rowerowej i opracowania wieloletniego planu rozwoju infrastruktury rowerowej. Równocześnie zaznaczył że niezbędne jest wprowadzenie strefy płatnego parkowania w Śródmieściu i ograniczenie ruchu samochodów indywidualnych, w celu zwiększenia atrakcyjności komunikacji miejskiej i zapewnienia odpowiednich warunków dla ruchu rowerowego w relacji do centrum.
W ciągu miesiąca jesteśmy zobowiązani dostarczyć odpowiednie materiały związane z wdrażaniem w życie polityki rowerowej, tak żeby jak najszybciej poszły one w ruch po Urzędzie Miasta i komisjach Rady Miasta.
Do końca czerwca wskażemy lokalizacje, gdzie mogą być zamontowane nowe stojaki.
Głos zabrało również kilku radnych, przede wszystkim pan Marek Jakubowski, przewodniczący Komisji Rozwoju Miasta, Urbanistyki i Ochrony Środowiska, który wyraził zdecydowane poparcie dla promocji ruchu rowerowego, a sam niedawno złożył w tej sprawie interpelację do Prezydenta. Warto również wspomnieć że na spotkanie przyjechał rowerem.
Przedstawiciel ZTM Lublin również zainteresował się przedstawionymi tematami, zwłaszcza w kontekście Ilumina Park Lublin na Węglinie - w nawiązaniu do rozmów na SSC zasugerowałem, że warto rozmawiać z inwestorem i wybudować tam pierwszy w Lublinie profesjonalny system Park&Ride i Bike&Ride wraz z pętlą autobusowo-trolejbusową.
Podsumowując - 30 czerwca na sesji Rady Miasta ma być głosowana poprawka m.in. w sprawie środków na stojaki rowerowe (100 szt.) i wydaje się że możemy liczyć na pewne poparcie radnych w tej sprawie. Po załatwieniu tej sprawy zacznie się najważniejsze - przygotowania do polityki rowerowej miasta.
I moja gorąca prośba - na 30 czerwca pasuje nam licznie pojawić się na sesji Rady, nie tyle żeby wywierać presję, ale dla pokazania że rowerzyści są i że im zależy - to też tak na przyszłość. Gdy będę w tej sprawie coś więcej wiedział (jakieś konkretne godziny) - dam znać.
Pozdrawiam
Aleksander Wiącek
Aleksander Wiącek