z pewnością jest to przełom, oby tak dalej, zawsze to jakiś krok na przód, aczkolwiek tą ulicą nigdzie nie jest mi po drodze, aż musiałem sprawdzić na mapie gdzie to jest
mimo wszystko wiadomość jak najbardziej dobra. Ciekawe tylko jak będzie wyglądało wykonanie, czy ruch rowerzystów będzie znowu graniczył z ciągiem dla pieszych?
Darist, przejrzałem sobie z grubsza dokumenty, do których podałeś link. Mam nadzieję, że od tej pory faktycznie będzie tak jak tam napisane. Poniżej kilka wybranych przeze mnie cytatów z dokumentu nr 2.
3.1. Program pięciu wymogów CROW
Dobra praktyka tworzenia infrastruktury rowerowej i organizacji ruchu rowerowego opiera się
na metodologii tzw. pięciu wymogów holenderskiej organizacji standaryzacyjnej CROW
(
http://www.crow.nl) opublikowanej w podręczniku projektowania infrastruktury rowerowej
"Postaw na rower" ("Sign up for the Bike", CROW, Ede, 1993, wyd. polskie PKE, Kraków,
1999).
Te wymogi to:
1. spójność: 100 proc. źródeł i celów podróŜy dostępne na rowerze;
2. bezpośredniość: minimalizacja objazdów i współczynnika wydłużenia;
3. wygoda: minimalizacja wysiłku fizycznego rowerzysty, w tym współczynnika
opóźnienia, ograniczanie stresu psychicznego i fizycznego rowerzysty, wysoka
prędkość projektowa oraz minimalizacja pochyleń niwelety i różnic wysokości;
4. bezpieczeństwo: minimalizacja punktów kolizji z ruchem samochodowym i pieszym,
ujednolicenie prędkości, minimalizacja przeplatania torów ruchu oraz kontakt wzrokowy;
5. atrakcyjność: podsystem rowerowy jest czytelny dla użytkownika, bezpieczny
społecznie, dobrze powiązany z funkcjami miasta i odpowiada potrzebom
użytkowników."
pięknie do brzmi, ale nijak ma się do lubelskiej rzeczywistości póki co
a ten jest najlepszy:
"Nie należy stosować nawierzchni z kostki betonowej, brukowej lub podobnej.Nie dopuszcza się układania warstwy ścieralnej na warstwie piaskowej lub piaskowo -
cementowej."
ten też dobry:
"Droga rowerowa prowadzona bezpośrednio obok chodnika musi być obniżona w stosunku
do niego o 3-5 cm i oddzielona krawężnikiem o nachyleniu nie większym niż 30 stopni aby
rowerzysta mógł bezpiecznie ewakuować się na chodnik z duŜą prędkością."
"Należy unikać sytuacji, kiedy wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa znajduje się
tylko z jednej strony jezdni"