Strony (4):    1 2 3 4   
KermitOZ   09-03-2012, 17:11
#21
Dalej nie wyjaśniłeś jaki to ma związek z tematem :lol:

GrzegorzMazur.pl
Go hard or die hard!
MindEx   09-03-2012, 21:28
#22
a ja też nie rozumiem, co ma wspólnego z tematem tego wątku kwestia finansów M. Włoszczowskiej.

a TYM BARDZIEJ nie rozumiem, po co tu jakieś osobiste wycieczki, kolego rajanik.
Kuba   10-03-2012, 00:23
#23
Założyciel tematu chyba sobie odpuścił, czytając te offtopy.

Tak się jeszcze zastanawiam że można by złożyć sobie 29"... Ramka Accenta Peak 29 kosztuje wg strony 669 zł. Na forum jest kolega który czasem zamawia różne rzeczy z Velo taniej (mnie tam wychodziło na narzędziach 30% mniej ale nie wykluczone że na ramy rabat byłby mniejszy, o ile w ogóle może zamawiać ramy). Na allegro jest mało używana Tora TK 29 za 520 zł (z krótką sterówką), następca Darta czyli XC28 nówka za 400 zł, XCR Suntoura za tyle samo. Podstawowe kółka można mieć za te 350. Stery jakieś przyzwoite za 100 zł. Napęd zależy do użytkownika, ale sugerował bym coś z kasetą 36. Są kasety 9b 12-36 więc nie jesteśmy uzależnieni od 10. Myślę że za mniej niż 2500 tys. można złożyć całkiem fajne rowerki na kółkach 29". Może rama nie będzie tak prestiżowa ale chyba jest całkiem przyzwoita, a osprzęt dobrany będzie wg własnych wymagań..
bezpieka   16-03-2012, 22:07
#24
Poczytałem wątek, poczytałem w necie, przy okazji obejrzałem kilka 29er w Wawie i taka oto refleksja:
Koła w 29 to w rzeczywistości 622 czyli 28. Wygląda na to że mamy do czynienia z tzw. "qit marketingowy", bo 29 er to nic innego jak treking pozbawiony błotników, bagażnika itp. za to na bardziej "baloniastych" oponach.
Co do samych rowerów to może to być bardzo fajny, uniwersalny sprzęt - szybki na asfalcie i dający radę w terenie (w sumie większość zależy od kondych kierującego).
Mankamenty to:
wybór i dostępność opon tych "29",
wynikająca z większych kół konieczność dobrego przemyślenia przełożeń w napędzie,
żywotność hamulców (zwłaszcza tarczowych) przy wyższych i cięższych osobach użytkujących taki rower.
Osobiści mam duży dylemat co wybrać 26 czy 29 i niestety chyba pozostanę przy 26 ze względu na możliwość wyboru w większej gamie geometrii ramy. 29 będą fajne ale za kilka lat jak sie upowszechnią.
Kuba   17-03-2012, 00:26
#25
Nie, nie, nie. Skąd pomysł że 29" to takie trekingi z dużymi balonami? Przejrzyj geometrię. Do tego prawdziwe widelce i obręcze z XC, opony z XC.
Koła owszem są 29" i ze względu na duży balon zostały nazwane 29... Ale o tym chyba wszyscy wiedzieli już 5 lat temu gdy 29" zaczęły się pojawiać.

Masz problem z oponami? W jednym sklepie masz niemały wybór, a to nie wszystkie dostępne na polskim rynku:
http://29opon.pl/pol_m_Geax-300.html
http://29opon.pl/pol_m_Maxxis-301.html
http://29opon.pl/pol_m_Schwalbe-302.html
http://29opon.pl/pol_m_Duro-303.html
http://29opon.pl/pol_m_WTB-304.html
http://29opon.pl/pol_m_Rubena-305.html
http://29opon.pl/pol_m_Ritchey-347.html

Jak chcesz w Lublinie, to sprawdź kto ściąga rzeczy z Meridy (ja kupowałem w inti, ale inti już zlikwidowane), oni mają 4 rodzaje Maxxisów do wyboru (w tym moje ulubione Crossmarki). Poza tym jest cała masa sklepów internetowych. Nie będzie takiego wyboru jak do 26"... ale pytanie czy ważna jest liczba czy po prostu porządne opony?

Problem z przełożeniami? Co masz na myśli? Ja na naszym generalnie płaskim terenie nigdy nie korzystałem w XC z przełożenia 22x32, kasety 34 w ogóle nie rozważałem, a kozicą górską (jak tu co niektórzy) nie jestem. W górach inna kwestia. Ale jak planujesz powalczyć w górach to masz do dyspozycji kasety z koronką 36 albo same koronki 36 do dokupienia i założenia do kasety (jeden człowiek z EMTB robi). Na przód można nabyć małą tarczę 21 (znów człowiek z EMTB), a nawet 20 (jak chcesz jak Michał piłować korbę).
Geometrii kilka masz do wyboru. Fakt faktem uderzasz w budżetową klasę, więc nie można mieć wszystkiego, ale moim zdaniem wystarczy. Zerknąłem na 4 rowery (jeden rozmiar) i różnice dla są 20 mm na górnej rórze, 15mm na podsiodłówce, 0,5* w kącie podsiodłówki i główki. Dorzuć jeszcze fakt, że np. w Konie Splice kąty podsiodłówki i główki zmieniają się dla rozmiarów między 17 i 19 (po drodze jest jeszcze 18) o cały 1 stopień (a to wbrew pozorom sporo). Pewnie jakby poszukać byłoby więcej tego. W stanach 29 wybuchły już względnie dawno temu i tamtejsze marki mają je w swoich ofertach od dawna, więc nie sądzę żeby był taki problem z geometrią.
kuczy   17-03-2012, 02:28
#26
bezpieka napisał(a):Wygląda na to że mamy do czynienia z tzw. "qit marketingowy", bo 29 er to nic innego jak treking pozbawiony błotników, bagażnika itp. za to na bardziej "baloniastych" oponach.
No to za daleko posunięte stwierdzenie - trekking to trekking a 29 to mtb, ze sobą mają niewiele spólnego.
bezpieka napisał(a):szybki na asfalcie i dający radę w terenie
J.w. stwierdzenie pasuje do trekkinga, 29 to mimo wszystko góral i trzeba go traktować podobnie jak 26.
Jeśli o przełożenia w napędzie to nie ma się czego obawiać, przy najmniejszej zębatce w korbie - 22/24 i zazwyczaj montowanej kasecie z największą 34/36 nie ma się czego obawiać. Podobnie o zużycie hamulców nie ma się czego bać, mimo wszystko siła działająca na nie w związku z wagą jeźdźca jest większa od obwodu koła i masy rotującej... Geomteria ram też jest tak rozwinięta, że nie ma do czego się przyczepić.
Jedynie to problemem jest znalezienie tanich opon 29", do 26 jest dużo większy dostęp.
1/2toragościa   17-03-2012, 10:29
#27
Kuba napisał(a):Założyciel tematu chyba sobie odpuścił, czytając te offtopy.

Tak się jeszcze zastanawiam że można by złożyć sobie 29"... Ramka Accenta Peak 29 kosztuje wg strony 669 zł. Na forum jest kolega który czasem zamawia różne rzeczy z Velo taniej (mnie tam wychodziło na narzędziach 30% mniej ale nie wykluczone że na ramy rabat byłby mniejszy, o ile w ogóle może zamawiać ramy).
można - cena w zakupie to ok 480 pln, ale ww ramy nie są dostępne na chwilę obecną.
Kuba   17-03-2012, 11:41
#28
O właśnie zapomniałem o hamulcach napisać... Pewnie chodzi o to że jest większy moment ze względu na większe ramię. Nie sądzę żeby to miało jakiś większy wpływ, ale przecież zawsze można dać większe tarcze.

A dzięki informacji Pawła (1/2toragościa) można już wirtualnie próbować złożyć jakiegoś 29".
bezpieka   17-03-2012, 14:20
#29
1/2toragościa napisał(a):można - cena w zakupie to ok 480 pln, ale ww ramy nie są dostępne na chwilę obecną.
I to jest także powód sceptycyzmu z mojej strony!! Podsumowując w tym momencie mamy sytuacje taką że Virtualna 29 jest fajna, ale Virtualna. Dostępność ram 6-8 tygodni. Wybór co do geometrii tez nie tak bogaty jak w przypadku 26.
Hamulce to większy moment obrotowy ale do tego większa energia kinetyczna do rozproszenia bo 29 wybierają raczej osoby o potężniejszej posturze. Daje to efekt że przy mniejszej prędkości kątowej tarczy musisz przykładać większą siłę do klocków. Z tego co czytałem to zestawy hamulcowe są liczone na kola 26 i średnią posturę rowerzysty. Przy 29 hamulce będą odczuwalnie słabsze, a do tego będą się zużywać szybciej.
29 teoretycznie łatwiej wybiera poprzecznie nierówności (korzenie, krawężniki), ale raczej kosztem przeniesienia środka masy "zestawu" w górę i chyba lekko od przodu . Nie znalazłem nigdzie dobrego porównania 26 z 29 co do umiejscowienia środka masy przy tych samych kątach ramy.
Moja konkluzja jest tak że bardzo chętnie wypożyczyłbym od kogoś 29 na kilka godzin żeby wyrobić sobie sensowniejszą opinię.
Kuba   17-03-2012, 22:50
#30
Brakuje Ci "mocy"? Wybierz większe tarcze, lub mocniejsze hamulce. Tak samo jest przecież przy 26erach. Jedne hamulce są słabsze inne mocniejsze. Norma. Po prostu przy słabszych hamujesz wcześniej, albo jeździsz ostrzej w zakrętach.
Jak hamulce są liczone na przeciętne osoby to co mają powiedzieć cięższe osoby? Jak ktoś jest ciężki to wybiera mocniejsze hamulce albo jeździ na dużych tarczach. Nie słyszałem żeby miał ktoś problem pod tytułem hamulce są policzone pod osobę... Raczej producenci starają się wycisnąć max z hamulców przy danej wadze i nie liczą po ilu metrach się ktoś zatrzyma. Nie wierzę że hamulce w 29" mogą być problemem. Może na solidnym zjeździe gdzieś w górach ktoś odczuje jakąś różnicę, ale nie widziałem jeszcze żeby endurowcy z zagłębia endurowego rezygnowali z 29" ze względu na hamulce.

Że rama jest niedostępna... To samo dotyczy wielu innych części, ram i rowerów, nie tylko do 29erów... Niczego to nie dowodzi. Jak nie będzie ramy 26" to znaczy że 26era mam nie kupować? Po prostu czekam bo jest jak jest. Ja w zeszłym roku chciałem kupić opony Minion DHF 2.35 60a... Nie było. To znaczy że powinienem mieć rower do XC, bo ciężko o fajne (moim zdaniem) oponki Endurowe? Wybór części do 29" jest i to niemały, a z roku na rok rożnie. Dostępność też jest spora. Jak akurat zabraknie to trudno, ale jak zabraknie Twoich ulubionych oponek do 26era to będzie tak samo.

Co do geometrii... Chciałbym zobaczyć jak skrajne geometrie was interesują, że to takie ważne. Swoją drogą to dziwnie oceniać "mały wybór geometrii" nie stwierdzając jednocześnie "nie ma tam geometrii dla mnie". Zamiast marudzić na geometrię może warto najpierw sprawdzić czy aby ta geometria nie jest fajniejsza. A tak przy okazji to jako że to są 29" to warto by było jednak nie oceniać jej na papierze, wg nabytej skali 26erowej. Nie porównujcie tych samych kątów. 29ery buduje się inaczej nie bez przyczyny. Środek ciężkości na pewno pójdzie w górę... Ile? W tym artykule co Michał przytoczył 5mm przy kilku warunkach. Oczywiście w realu pewnie ma się to inaczej.
Strony (4):    1 2 3 4   
  
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB
Silnik forum MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Made with by Curves UI.