Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kostka na ścieżkach
O, czyżby post sponsorowany :-P :-P :-P .

1. Dla kogo mają powstawać drogi rowerowe? Dla firm remontowych (w sensie łatwe w rozbiórce i w ponownym ułożeniu)? Dla ekologów (bo technologia wykonania kostki jest w jakimś stopniu bardziej przyjazna środowisku)? Dla urzędników, żeby mogli się pochwalić kilometrami ułożonych dróg rowerowych - wyznaczonych niekoniecznie z sensem (tańszy surowiec o 25%, no to upchnijmy do tych 10 kilometrów ułożonych w tym roku dodatkowe 2.5 na jakimś osiedlu i nieważne, że jest tam i tak ograniczenie prędkości do 30km/h).
Mi osobiście wydawało się, że tak zwane ścieżki mają być dla rowerów, bynajmniej nie tylko tych, którymi da radę po nich jeździć.

2. Z tymi wyliczeniami tak czy siak jest jakaś dziwna sprawa. Zależy kto i gdzie liczy, taki surowiec wychodzi taniej. Pierwsze z brzegu wyliczenie z netu:
http://www.bractworowerowe.ats.pl/kostka.html
Do tego dochodzą koszta naprawy ścieżki z kostki - Smorawińskiego od strony śródmieścia zwyczajnie się rozłazi tu i ówdzie po zimie, w przynajmniej jednym miejscu zapada się. I tak jest rok w rok. Do tego trzeba to to oczyszczać z trawy, wyrastającej spomiędzy kostki. Czyżby firmy naprawiające i oczyszczające ścieżki robiły to w czynie społecznym, że opłaca się to bardziej niż nawierzchnia niezarastająca, nie rozłażąca się, nie dająca się wreszcie ukraść (bo tu też jest pewien problem)?
Odpowiedz
Właśnie nie bardzo te wyliczenia które podałeś w linku sam "dywanik" to koszt materiałów, robocizny oraz sprzętu to ok 35 zł a gdzie cała reszta o kosztach pośrednich, zysku nie wspomnę czyli ok 60 zł
Odpowiedz
My już wiemy skąd się biorą takie kosmiczne różnie w cenie kostka-asfalt które podaje nasz UM.
Cenę z metra za kostkę podaje się zgodnie z podłożem przyjętym w rozporządzeniu dla kostki, natomiast cenę metra asfaltu z podłożem dla asfaltu. Podłoże pod kostkę to zwykły chłam, piasek z cementem plus jakieś dodatki, natomiast pod asfalt idzie chociażby 10-12 cm warstwa podbudowy z kruszywa zagęszczana mechanicznie.
I dlatego oni twierdzą że jest taniej! I dlatego nawierzchnię z kostki tak szybko trafia szlag! Ona nie ma prawa się trzymać, skoro budują ją na piasku a potem po tym jeżdżą samochody, podnośniki firm od billboardów i inne.
Co najlepsze w Parku Czuby nawierzchnia wg projektu ma podbudowę z kruszywa, więc nic nie stało na przeszkodzie by dać tam asfalt.

Podsumowując - kostka faktycznie wychodzi taniej, ale to nic innego jak cięcie kosztów kosztem rowerzystów i budowanie im byle chłamu. Równie dobrze można by oszczędzać robiąc drogi z płyt betonowych kładzionych na ziemi, zamiast normalnej nawierzchni asfaltowej - ale tak nikt nie zrobi bo awantura w mediach murowana.
Pozdrawiam
Aleksander Wiącek
Odpowiedz
nawierzchnia szutrowa - 47 zł
nawierzchnia z mieszanki mineralno asfaltowej - 60 zł
nawierzchnia z kostki brukowej - 95 zł

pozdrawiam Smile
Odpowiedz
No to zgodnie z tymi wyliczeniami proponuję budować o jedną trzecią mniej, za to z sensem i dla rowerów.
Odpowiedz
Kuba napisał(a):Trukskawka nie masz racji. Zapraszam do Świdnika.

A jechałeś ścieżką w stronę zalewu teraz po zimie?? Butelka nervosolu na uspokojenie to mało. Koszmarna jazda, nie wiem kiedy panowie drogowcy ja poprawią, o ile się pokwapią do tego w tym roku.
Tam gdzie kończy się logika, zaczynają się kobiety...
Odpowiedz
ta, poprawią... zamiast tego zbudują w innym miejscu dodatkowo kilka km ścieżki kostkowej. Remontu nikt sobie nie wpisze w sukcesach przy kampanii wyborczej, za to dodatkowe km badziewiastej ścieżki wpisać sobie można, a i owszem!
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości