Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pierwszeństwo przejazdu - DDR wokół ronda
#11
@Jurek S opisałem sytuacje w odniesieniu do:
tomo napisał(a):Mam prośbę o zweryfikowanie moich przypuszczeń dotyczących pierwszeństwa przejazdu na drodze dla rowerów usytuowanej wokół ronda. Za przykład posłuży mi rondo na Majdanku i dwie ilustracje (zdjęcie Google Street View)

Jurek S napisał(a):A przypadków jest jeszcze więcej bo może być rondo na którym tylko częsciowo występuje DDR.
Przypadków może byś więcej ale składają się mniej więcej z tego co opisałem.
Szczególnym przykładem jest rondo w którym "wlot i wylot drogi" nie są rozdzielone.

Jurek S napisał(a):a Ty rozpatrujesz dodatkowo sytuacje kiedy rowerzysta jedzie po rondzie. W przypadku kiedy jest DDR nie mam mowy (chyba, że przekroczy przepisy) żeby rowerzysta jechał po rondzie.
Mój błąd był to skrót myślowy. Potem opisałem:
Cytat:1) DdR występuje za obwiednią - bez zmiany przepisów rowerzysta jest w gorszej sytuacji

Dopóki DdR w koło ronda konstrukcyjnie i w przepisach nie będzie należała do ronda będą problemy
Odpowiedz
#12
Według mnie kierowca zjeżdżający z ronda ustępuje pierwszeństwa pieszemu na przejściu to i względem rowerzysty na DDR powinien zachować się tak samo, ale pierwszeństwo nie chroni zdrowia i życia tak że górą zdrowy rozsądek.
Odpowiedz
#13
Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku pierwszeństwo ma osoba poruszająca się DDR, lub pieszy. Problem w tym, że większość kierujących pojazdami o tym nie chce wiedzieć lub nie wie. Zalecam zdecydowanie (w końcu mam pierwszeństwo) ale z rozwagą (zostawiam sobie miejsce na hamowanie) ponieważ skutki kolizji są łatwe do przewidzenia.
Jest super a będzie jeszcze lepiej!
Odpowiedz
#14
Witam,
tomo napisał(a):W rozważaniach celowo pomijam Art. 27. Punkt 1 Ustawy PoRD (Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe).
Rozpatruję więc sytuację w której rowerzysta nie tylko jest na nim ale i zbliża się do przejazdu dla rowerzystów.

Moim zdaniem niesłusznie pominąłeś ten art. ponieważ w obu przypadkach ma on zastosowanie.
Przejazdy są prawidłowo oznakowane, a zachowanie szczególnej ostrożności w tej sytuacji wymaga od kierowcy przewidywania, ze na przejeździe pojawi się rower.
Jeśli doszłoby do kolizji to znaczy ze rower znajdował się na przejeździe.

Tyle mojej interpretacji przepisów, a życie... wiadomo.;
Jak pisali poprzednicy oczy dookoła głowy i myślenie za innych.

Jako ciekawostkę podam jak podobny problem rozwiązany jest na jednym z rond we Francji.
Sytuacja jest bardzo podobna, ale przed rondem oba pasy ruchu przechodzą w jeden, a pas rowerowy się kończy i rowerzyści zmuszeni są do jazdy po rondzie (na rondzie jeden pas). Wszyscy jada jak po sznurku i żadnego przecinania się kierunków jazdy.
Wychodzi na to, ze Grzesiek jeździ zgodnie z przepisami ale francuskimi Smile
Odpowiedz
#15
Byłem poza zasięgiem... i całkiem niechcący na pewnym rajdzie ;-) doszły mnie słuchy, że pojawił się taki wątek.
Tak na marginesie, mamy już kącik narciarsko-snowboardowy, fotograficzny, czas chyba na kącik dotyczący PoRD :lol:
A wracając do tematu:
j@cek napisał(a):Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku pierwszeństwo ma osoba poruszająca się DDR, lub pieszy. Problem w tym, że większość kierujących pojazdami o tym nie chce wiedzieć lub nie wie. Zalecam zdecydowanie (w końcu mam pierwszeństwo) ale z rozwagą (zostawiam sobie miejsce na hamowanie) ponieważ skutki kolizji są łatwe do przewidzenia.

Dokładnie, temat wyczerpany
Odpowiedz
#16
Może to Wam się przyda.
Oficjalna odpowiedź, myslę, że mogę upowszechnić:
Ale bałem się podawać dane osobowe.
Pozdrawiam,
Marceli

Lublin, dnia 30 września 2013 r.
R- T-2659/13

W odpowiedzi na email dotyczący zachowania rowerzysty podczas przejazdu przez przejazd dla rowerzystów na rondzie, przedstawiam poniższe.

Zarówno w pierwszym jak i drugim przedstawionym przypadku, kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu rowerzyście. Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z dnia 01 kwietnia 2011 roku (Dz. U. z 2011 roku, nr 92, poz. 530) która weszła w życie w dniu 21 maja 2011 roku wprowadziła szereg zamian dotyczących rowerzystów. Przede wszystkim zniesiono art. 33 ust. 4, który zabraniał na przejeździe dla rowerzystów wjazdu bezpośrednio pod nadjeżdżający pojazd, dodatkowo w art. 27 dodano ust. 1a następującej treści; „Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić”. Wobec powyższego, kierujący pojazdem zjeżdżając z „ronda” ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa rowerzyście.
W przypadku, gdy kierujący pojazdem dojeżdża do „ronda”, a rowerzysta znajduje się na przejeździe, to zgodnie z treścią art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U z 2012 roku, poz. 1137 j.t. z późń. zm.) „Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe”. Jeśli kierujący rowerem porusza się drogą dla rowerów znajdującą się po prawej stronie w stosunku do kierującego pojazdem dojeżdżającego do „ronda” to w tej sytuacji zastosowanie będzie miał przepis art. 25 ust. 1 „Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, (…).
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

Odnosząc się do kwestii oznakowania wymienionego skrzyżowania, to w przypadku ronda wskazanego w emailu, kierujący pojazdem jest informowany znakiem D-6b „przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów” oraz znakami poziomymi P-10 „przejście dla pieszych” oraz P-11 „przejazd dla rowerzystów”.

Reasumując, jeśli jezdnię którą porusza się pojazd przecina przejazd dla rowerzystów, to w każdym przypadku bezwzględne pierwszeństwo posiada rowerzysta, chyba że znaki drogowe regulujące pierwszeństwo stanowią inaczej. Należy pamiętać, iż każdego uczestnika ruchu drogowego obowiązuje zasada ograniczonego zaufania.

Naczelnik
Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Lublinie
.........................
/podpis na oryginale/
Odpowiedz
#17
Ja w ogóle mam taki pomysł, ze wydrukujcie sobie to stanowisko WRD-KWP i woźcie ze sobą, w sytuacji spornej wręczajcie kierowcom.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości