Forum Rowerowy Lublin

Pełna wersja: Lampka LED jaka ma być i zapisy.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4
O ile admin nas nie wyrzuci z tego działu na bocznicę ...
Proponuję dla porządku tutaj się dogadać (już konkretniej) i tu będę dopisywał.

Osoby chętne:
mindex (?)
msl
Zwirek
PrażonyRabarbar
Pinky
haladinho
pawel
Arkus (1! na osobę)
(?) - nie potwierdzone

Graty wybieramy pod adresem: http://sklep.ledim.pl -gwarantuje dobrą jakość
Tak mniej więcej przebiega konstrukcja: http://acn.waw.pl/pawelp/inne/lampka_led/index.html
Do wszystkich proponuję optykę LEDIL +/-7* (ale może być dowolna-byle kwadrat)

Wariant (A) najtańszy:
Driver R105 (lub O100) + LED Q4 (MCPCB)/Q5 + zasilanie >=5V
27 (R105) + 22.20 (Q4) + 8 (Socz) + 4.50 (3xprzeł) + 4 (profil) = ~66 zł

Wariant (B) do zasilania z 1*Li-Ion (nie protected):
Driver UUD357 + LED Q5/Q4 + zasilanie 1*Li-Ion
47 (UUD357) + 28 (Q5) + 8 (socz) + 4 profil + *1 = ~87

Wariant ©:
Driver UOP100 lub UP100 + LED Q5 /R4
39.50 (UP100) + 28 (Q5) + 8 (socz) + 4 profil + *1 = ~80

Wariant (D) bardzo oszczędny (do sprawdzenia):
Driver AMC7135 + LED Q4
3.50 (AMC) + 22.20 (Q4) + 8 (socz) + 4 profil + *2 = ~38

Wariant (E) super economic Wink z innej beki:
Można kupić coś takiego (w elektroniku na miłej mają podobne po ~10 zł)
http://allegro.pl/item805987364_latarka ... zedaz.html
To oczywiście zwykła latarka z diodami na 3xAAA ale ..patrz dalej opis


*1 - jakiś włącznik (od lampki nocnej?) na kabel zasilający

Dla głodnych światła Wink proponuję diodę LED Cree R4 !

Wady/zalety:

Wariant (A):
Zalety: dosyć tanio i dobrze(!) świeci, można zrobić 4 moce świecenia (25%,50%,75%,100%) na zwykłych przełączniczkach, brak migania, zasilanie po kabelku
Wady: mała szczelność - 3 zwykle przełączniczki od spodu (1xwł/wył 2xmoc świecenia), zasilanie po kabelku z zewnątrz, reszta uszczelniona silikonem, mam więcej roboty z robieniem dziur pod przełączniczki i może mniejsza wygoda przełączania mocy w trakcie jazdy.

Wariant (B):
Zalety: Można zastosować jedno ogniwo Li-Ion "unprotected" np. po demontażu jakiejś baterii od laptopa i pokusić się wsadzenie wszystkiego w korpus.
Wady: Jednak skomplikuje to budowę (gniazdo do ładowania -nieszczelne, nierozbieralna konstrukcja itp.) - ten wariant jest dosyć skomplikowany mechanicznie i raczej się na niego nie zgodzę (może, jak komuś b. zależy ale koszta i trochę skoczą). W dodatku ten Driver jest "tylko" na 700mA mocy max. a na pozostałych można wyciągnąć 1000mA (czyli 700mA = 70% tej 1000mA).

Wariant ©:
Zalety: Pełna moc 1000mA, wysoce szczelna, przełączanie trybów włącznikiem na kablu zasilającym, szeroki wachlarz trybów świecenia, można uszczelnić mocno silikonem bo tylko wystaje kabelek do zasilania z zewnątrz - czyli na duży deszcz spokojnie.
Wady: zasilanie po kabelku, cena?

Wariant (D):
W zasadzie jest to soczewka + dioda + stabilizator prądu (1szt daje 350mA,można łączyć układy w pary - wtedy 2 sztuki dają 700mA) - nie wiem jak by to się sprawdziło ale można się przyjrzeć temu jak ktoś nie ma kasy.
Zalety: cena i nadal światło (350mA) powalająca wiekszość latarynek sklepowych, deszcz raczej nie zaszkodzi (można uszczelnić + włącznik na kablu zasilania).
Wady: Spore straty prądu na układzie (mała sprawność), czyli sporo krócej świeci (nie mam pojęcia ile), zasadniczo brak trybów mocy świecenia.
Taką lampkę warto by było sprawdzić i upowszechnić (EDIM sprzedaje te układy w paczkach po 10 niestety ale może by coś się dogadał na próbę).

Wariant (E):
Chińczyki nie wstawiają tam _ani_jednego_ opornika! W związku z czym te dajmy 10 diod LED ciagnie z tych baterii prąd rzędu 800mA (0.8A)! mierzyłem miernikiem swoim i z gościem w sklepie. Część prądu idzie w próżnię ponieważ dioda dostaje za dużo a i tak nie jest w stanie wydać z siebie (no prawie) więcej światła - zwyczajnie się tylko spalają Big Grin
"Zwykłe" diody LED białe powinny dostawać ok 3.2V napięcia i prąd rzędu 20-35mA (0.03A) na sztukę a dostają 0.08 Ampera.
Trzeba wyciąć okrągłą płytkę z laminatu dwuwarstwowego (po obu stronach pokryta miedzią) , dolutować rezystor (opornik) ok. 3.9 oma (za jakieś 10 groszy) między okleiny i wkładać płytkę między styk baterii a włącznik. Wtedy świeci ciut słabiej ale prąd spada do ok. 200..250mA (0.22A) dla całości.
Bateria rozmiaru AAA ma ok. 1000mA pojemności - czyli bez modyfikacji mamy gdzieś tam godzinę lub 1,5 świecenia lampki a po modyfikacji 4..7 godzin.
Ostatecznie można wywiercic otworek i wyprowadzić kabelek do jakiś akumulatorków AA. Zawsze to lepsze niż ~1/3 lampek jakie widziałem na NP.
Jak ktoś chętny to postaram się zrobić kilka takich płytek za buziaka Tongue
Aha. Można przymocować na kawałek dętki uciętej w poprzek (zamknięta pętla) - tak jak mocuję się część liczników rowerowych na gumkę.




Teraz jeszcze czego nie wymieniłem w kosztach (obejmują tylko samą lampkę) bo to może ktoś chce sam zrobić albo zależnie od wariantu.
Jakiś koszyczek na baterie do kupienia w elektroniku (w Elba(elda?) na Fabrycznej ,jest chyba po 2.5? 4.5? nie pamiętam ew. jakieś pudełko ok. 3.50-5 zl (ten sam sklep).
Jakiś włączniczek typu lampka nocna (do modelu z "trybami na kablu").
No i warto by było jakąś złączkę (samochodową?) miedzy bateriami a lampkę - strzelam z 5 zł albo od razy przylutowac do koszyka z bateriami.
..i kwestia mocowania a raczej jego braku - mogą wystawać np. dwie śrubki aby można się było do nich przyczepić lub przymocować obejmkę hydrauliczna na rury (1.50 zl - ja tak mam) + guma i można lampkę ręką regulować (oślepia!), z tym, że trudną ją szybko zdjąć z kiery.
No i oczywiście zasilanie we własnym zakresie - na początek można na bateriach jechać.

Jeżeli zainteresowanie będzie tak duże jak teraz to będę potrzebował >=6..8 lampek wolontariusza chętnego popracować z brzeszczotem,wiertarką i pilnikiem Wink, inaczej,niestety odmówię następnym.



Aktulna kwestia do rozwiązania:
kto zakupi wybrane graty (założy lub zbierze kasę) albo czy każdy ma sobie kupić samodzielnie itp. chodzi oczywiście o koszty wysyłki
Dodam, że trzeba się pośpieszyć bo teraz i w okresie świąt będę miał trochę czasu się pobawić a potem (zwłaszcza 1..30 sty. jestem zawalony pracą na amen)

Proszę nie rozwijac wątku w innych kierunkach niż ustalenie celu.
Odpowiem na dodatkow pytania pod "starym" wątkiem o lampce.

Dogadujcie się z zakupami! Każdy pisze że chce ale nikt się nie kwapi kupić Big Grin ,ja nie założę.
Ma duży wpływ na wybór elektroniki.
baterie
akumulatory Ni-Mh
akumulatory Li-Ion
i rozwinę wpis przez [EDIT]

Przy Driver-ach trzeba patrzeć na rodzaj pracy.
step-down - obniżająca napięcie (czyli minimum jakieś 4.5V musi być)
step-up - podwyższająca napięcie (1-3v)
step-up/step-down - podwyższająca/obniżająca, jakieś 1 .. 5.5V zasilanie

- Baterie mają ok. 1.5V , no raczej każdy wie.
- Akumulatory Ni-MH (standardowe) mają ok. 1.2V i nie wolno ich rozładowywać niżej niż ok. 0.9V
- Akumulatory Li-Ion mają miedzy ~4.0..2.8V (średnio liczymy 3.7V) i _absolutnie_ nie wolno ich rozładowywać niżej 2.8V - te ogniwa są niebezpieczne przy ignorowaniu zaleceń ładowania/rozładowania - zapalają się/wybuchają i trzeba mieć do nich dedykowaną ładowarkę.
- Akumulatory Li-Ion "protected" - mają wbudowany w ogniwo zabezpieczający układ elektroniczny, który odcina połączenie przy spadku <2.8V i ładowaniu >4.2V -
-Akumulatory Li-Poly - modyfikacja Li-Ion, chyba bardziej bezpieczne ale aktualnie nic o nich nie wiem.

Czyli jeżeli są to drivery "step-down" (a raczej tylko takie nam zostają sensowne) to musimy połączyć jakieś >=5 ogniw Ni-MH lub 2 Li-Ion.
Ja z chęcią się dopiszę do listy osób chętnych, które chciałyby posiadać jakąś lepszą lampkę do jazdy po zmroku i byłbym zainteresowany :-)
Moja lampka to raczej służy do tego, żeby mnie inni widzieli i słabo nadaje się do jazdy po nieoświetlonych drogach czy lasach.

W związku z tym, że na elektryce i elektronice to się nie znam za bardzo (czyli złożenie samemu lampki raczej odpada) chciałbym się spytać ile mniej więcej by kosztowała taka lampka?
I jak ona mniej więcej wygląda?

Czy np. dało by się przerobić moją lampkę na taką na lepszej diodzie czy ją np wywalić na "śmietnik"
Moja lampka to kiepski Mactronic SDB-4W coś w tym stylu:
http://www.latarki.pl/zdjecia/sdb4wb.jpg
4 diody które nie świecą za mocno Undecided
Da się coś z tego zrobić czy raczej lipa
Jeszcze moje 5gr odnośnie zasilania.
Jeżeli ktoś chce oszczędzić na kasie to polecam aku żelowy 12v 4Ah w cenie około 40pln. Natomiast minusem jest waga około 1,5kg.

pawel

ArtiArt napisał(a):Jeszcze moje 5gr odnośnie zasilania.
Jeżeli ktoś chce oszczędzić na kasie to polecam aku żelowy 12v 4Ah w cenie około 40pln. Natomiast minusem jest waga około 1,5kg.

Widziałem kiedyś patent że ktoś taki akumulator woził w starym bidonie w koszyku Wink


ps. też jestem chętny na takie lampki, można sie dopisać? ;>
ArtiArt napisał(a):Jeszcze moje 5gr odnośnie zasilania.
Jeżeli ktoś chce oszczędzić na kasie to polecam aku żelowy 12v 4Ah w cenie około 40pln. Natomiast minusem jest waga około 1,5kg.

Nie ma potrzeby. Za 40 pln kupimy(?, Sanyo (podobno najlepsze) sa po 10.50 na alledrogo ) te 5 Aku 2500mA i to wystarczy na 2..3 godziny jazdy na 100% (malo kiedy stosuję osobiście). 50% wystarcza spokojnie do lasu a i na 30% nie jest źle, na 17% jeżdże w dzień(!) i kierowcy mnie wyraźnie lepiej zauważają.
Taki pakiet wilkości paczki fajek wsadzimy w kieszeń, sakwę lub przykleimy plastrem na mostku.
Jak jeździłem z 1 diodą to faktycznie wystarczały aku. Ale odkąd ma dwu-diodowy rozpraszacz ciemności to niestety akumulatorki nie podołały. No i teraz mam dociążenie pod siodełkiem.
Po namysłach pisałbym się na wariant C z diodą R4. wodoszczelność się przyda, a jak tylko zszyję swoją starą, dużą podsiodłówkę, to i akumulatorki będzie gdzie zapakowaćBig Grin Tylko nie wiem, czy wyłącznik na kabelku (jak napisał kenubi - np. od lampki nocnej) oferowałby np. 3 poziomy natężenia światła?
No ja na razie nie mam możliwości aby zrobić zakupy więc kenubi możesz mnie skreślić z listy bo nie dostarczę materiałów na budowę lampki.

Sorry za kłopot
Pozdrawiam Seb
msl napisał(a):Po namysłach pisałbym się na wariant C ...
Tylko nie wiem, czy wyłącznik na kabelku (jak napisał kenubi - np. od lampki nocnej) oferowałby np. 3 poziomy natężenia światła?
W wariancie C jest elektronika z jednym przyciskiem, który jednocześnie włącza/wyłącza i przełącza tryby - dzieje się to przez szybkie wyłączenie i włączenie (takie ~"kliknięcie" włącznikiem) - czyli możliwe tryby masz takie jak opisane przy UP100.
Tak, z diodą R4 to będzie MoCnA lampka.
Stron: 1 2 3 4