Podstawowy błąd to oczywiście waga rowerów do DH z którą się walczy jak w XC. W DH coraz częściej zawodnicy pozbywają się ochraniaczy, jeżdżą na siodełkach ważących tyle co te do XC lub nawet mniej (wszakże właściwie na nich nie siedzą). Większa masa rowerów jest spowodowana tylko tym że rowery te są znacznie mocniejsze i mają większy skok.
A akcje typu Steve Peat wyrzucający obręcz po jednych zawodach to standard (nie wytrzymują bo są za lekkie). Więc ten temat jest oczywiście błędny.
W DH walczy się z masą do tego stopnia że o pękniętych ramach Orange 224 mówi się... "ta rama jest racingowa więc wylajtowana i ma niestety prawo pęknąć". Stockowe Downhillówki na wcale nie najwyższym osprzęcie ważą poniżej 18 kg. A można założyć kierownicę Carbon, sztycę Carbon, tarczę na tył 160, korbe XTR, siodło wyścigowe do XC, sprężyny tytanowe lub nawet zawieszenie na powietrze (które coraz prężniej pojawia się w pucharze świata) i się okazuje że nasza Downhillówka waży poniżej 17 kg. Są stockowe Sunny ważące 16,5 kg.
http://www.pinkbike.com/news/2010-kona- ... preme.html
Tu jest porównanie dwóch Stabów Supreme. Przez rok producent odchudził model o 1,36 kg. Dziwne skoro to jest niepotrzebne...
Najlżejsza Downhillówka jaką znalazłem w pełni opisaną i budowaną ze zwracaniem uwagi na budżet waży 15822g, a na upartego można zejść te 300g
http://www.sicklines.com/projects/proje ... socom-fro/
A najlżejsza jeśli ufać filmikowi (88 nowe stockowo jest bardzo lekkie... zdaje się że 32, 5 funta) waży 13,5 kg to mniej niż rowery do XC większości forumowiczów. Problem w tym że to rower dla zawodników którzy nie płaczą jak połamią części za grube tysiące.
http://www.youtube.com/watch?v=lKXgA3yA4e4
Waga w DH jest ważna bo jazda jest dużo dynamiczniejsza niż na szosie. Gdzie się jedzie w miarę równo. W DH często zwalnia się do kilku km/h, żeby znów rozpędzić rower do znacznej prędkości. Są techniczne odcinki gdzie są zakręty o 180 stopni o promieniu 1,5-2m. Takich rzeczy w szosie nie ma. Lekki rower łatwiej wyrwać w powietrze kiedy trzeba, łatwiej nad nim panować co daje większą zwrotność.
Jestem ciekaw cóż to za aparat matematyczny został zastosowany w tym porównaniu i jakie prawa wskazują na to o czym jest artykuł "Jak ważny jest ciężar"? Bo ja jakoś nie mogę na nie wpaść, ale wszechwiedzący nie jestem. Bo na pewno nie grawitacja i nie opory powietrza.