Forum Rowerowy Lublin

Pełna wersja: Propozycja nowych przepisów dotyczących rowerzystów
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Czyli umotywowaliśmy użycie dzwonka Smile
A jak umotywować literalne zapisy ustaw w razie kolizji? Oby sąd i prawnik byli dobrzy? Bo mnie to jakoś nadal nie przekonało (no może że są w znakach nakazu).
Trzeba by wystąpić o interpretację do ustawodawcy?
p.s. Może na zasadzie pieszego na jezdni (cóż może to po prostu psychoza strachu Wink ?). Muszę sprawdzić czy pieszy ma pierwszeństwo na ulicy Tongue, no ale teraz wracam do pracy.
darist napisał(a):- piesi idą prawą stroną a rowerzyści jadą lewą stroną drogi
- piesi idą lewą stroną a rowerzyści jadą prawą stroną drogi
Pamiętajmy, że są to znaki nakazu.

To ja wam to jeszcze trochę zagmatwam, jako że pojawia się tu pewne ciekawe zagadnienie :-P . Jak wiadomo, kolor kostki nie jest znakiem poziomym. Zatem wychodzi na to, że oddzielenie pasa rowerowego od pasa pieszego poprzez zastosowanie różnych kolorków jest tylko podziałem umownym. I w tym momencie, skoro brak formalnego rozdzielenia na pas rowerowy i pas dla pieszych, jak ustalić, gdzie zgodnie z przepisami zaczyna się strefa pieszych, a gdzie strefa rowerzystów?
Tu jest ciekawy wątek, dotyczący tej kwestii:
https://groups.google.com/group/pl.rec. ... 7c26c0237a
mamut77 napisał(a):jak ustalić, gdzie zgodnie z przepisami zaczyna się strefa pieszych, a gdzie strefa rowerzystów?
Smile No jak to, lewa i prawa, czyli 50/50 (%). Pozdrawiam

[edit] Naszła mnie jeszcze taka zabawna myśl. Ciekawe czy nie ma pomyłek i zawsze znaki C-13|C-16 na naszych śmieszkach dobrze wskazują lewą|prawą stronę wg. np. koloru kostki. Przyznam nigdy się nie przyglądałem dokładnie. Może nocny p.., ee, jak teraz - wycieczka nocą "W poszukiwaniu błędów drogowców" Smile
Jeżeli już mamy CPR podzielony na "strefę" dla rowerzystów i pieszych, to powinien być zrobiony porządnie i z głową. Co to oznacza? Że na początku i końcu CPR są odpowiednie znaki pionowe (C-13<a>/C-16<a>), a na całej długości ścieżki mamy także znaki poziome (P-23). Ideałem jest sytuacja, gdy oba pasy są oddzielone jeszcze linią ciągłą. Jeżeli pasy są w taki sposób od siebie oddzielone, to o dyskusjach na temat tego kto ma rację nie ma mowy. Inna rzecz, że niewiele ścieżek sąsiadujących z pasami dla pieszych jest tak oznakowana (szczególnie chodzi mi o linię ciągłą).
ale czytałeś tego linka co podałem? Nie był to wyrok sądu ale brzmi poważnie.
Czytałem, ale do mnie w ogóle nie przemawia ten fragment, wobec którego składam zdanie odrębne ;-) :
Cytat:Do rowerzystów odnoszą się też przepisy art. 26 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, w tym ust. 4 i 5, które ustalają, że: "4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu. 5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.";

Nie może zmienić tej sytuacji prawnej stosowanie dwukolorowych chodników, ani malowanie linii podłużnej i znaków P-23 na chodniku. Nie zmienia też tej sytuacji prawnej ustawienie znaku C-13/16 z pionowym podziałem pomiędzy symbolem roweru i pieszych. Akt nadrzędny, czyli ustawa, jest w tej sprawie jednoznaczny: "ze względu na brak wyodrębnienia"!
[...]
Nie ma więc najmniejszej wątpliwości, że droga dla rowerów musi być wyodrębniona z jezdni. Podział ciągu pieszo-rowerowego na powierzchnie o różnych barwach, albo podział namalowaną linią podłużną, nie jest jednoznaczny z wydzieleniem części tego chodnika jako drogi dla rowerów. Jest to tylko wskazanie części ciągu pieszo-jezdnego preferowanej dla ruchu kołowego.

W ustawie mowa jest o "przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych" (ust. 4) i "jeździe po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni" (ust. 5). Rowerzysta jadąc CPRem nie przejeżdża przez chodnik ani drogę przeznaczoną dla pieszych (vide ust. 4)! Przejeżdżanie wiązało by się z przecięciem chodnika w poprzek, a tego jadąc wzdłuż niego nie robimy. Tym bardziej rowerzysta jadący CPRem nie porusza się po PLACU (vide ust. 5).

Szukałem, ale nie znalazłem legalnej definicji placu, a jeżeli takiej definicji ustawowej nie ma (a raczej nie ma ;-) ), to sądy zwykle opierają się na definicjach słownikowych. Tak więc zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, placem jest "1. duża, wolna przestrzeń w mieście powstała najczęściej przy zbiegu ulic, zwykle otoczona budynkami; 2. teren wydzielony pod zabudowę oraz teren wokół zabudowy". W związku z tym nie widzę żadnej zależności pomiędzy "placem", o którym mowa w art. 26 ust.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym, a CPRem, który przez autora podanego przez Ciebie artykułu jest przedstawiany jako analogiczna do placu przestrzeń. Zastosowanie przepis art. 26 ust. 5 może mieć np. na placach miejskich, na których dopuszczony jest ruch rowerowy i pieszy, ale nie są wydzielone żadne części placu, w których określony rodzaj ruchu ma się odbywać. Wówczas rowerzysta ma obowiązek ustąpić miejsca pieszemu.

W Polsce właściwie nie buduje się całkowicie wyodrębnionych ścieżek rowerowych (szczególnie w miastach), ale nie oznacza to, że znaki poziome i pionowe tej przestrzeni dla rowerzystów nie wyodrębniają.
kenubi napisał(a):Ciekawe czy nie ma pomyłek i zawsze znaki C-13|C-16 na naszych śmieszkach dobrze wskazują lewą|prawą stronę wg. np. koloru kostki.

Ale to nie kolor kostki o tym decyduje.
Liczba błędnego użycia oznakowania pionowego z kombinacją znaków C-13 i C-16 lub samego C-13 jest bardzo duża. Tyle że w zasadzie nikt nie zwraca na to uwagi bo każdy jeździ intuicyjnie.
W Garwolinie np. mają pasy rowerowe na głównej ulicy przez miasto (dawna DK17) i są one w paru miejscach oznakowane jako C-13, mimo że powinno być F-19, bo pas rowerowy to nie DDR.
A jak to jest jak się jedzie ścieżką wzdłuż ulicy na której jest rondo. Kto ma pierwszeństwo samochód zjeżdżający z ronda czy rowerzysta? Rozumiem że jesli samochód jechał równolegle i skręca w prawo to musi ustąpić, a co w innych przypadkach?

Mapka jak to może wyglądać:

Zaznaczona droga równoległa z rowerową (gdyby rowerowej nie było widać).
Dylematem jest to że na będący na rondzie ma pierwszeństwo, ale tu już chyba nie jest rondo?
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10